Welkom!

Mijn foto
Dordrecht, Zuid Holland
Welkom op de blog van Logopedie aan de Dijk! . Met deze blog houd ik u op de hoogte van ontwikkelingen in de praktijk en in de gezondheidszorg in het algemeen. Natuurlijk is er ook ruimte voor een persoonlijke note. Ik zou het erg leuk vinden als u een berichtje achterlaat en zal proberen dit ook persoonlijk te beantwoorden. Veel leesplezier!

maandag 21 december 2009

Ervaring!


In de praktijk behandel ik veel (jonge) kinderen met taalontwikkelingsproblematiek waaraan vaak heel uiteenlopende oorzaken ten grondslag liggen. Dientengevolge is de behandeling ook bij ieder taalprobleem anders, maar één ding heeft het gros van die behandelingen gemeen: Er is veel aandacht voor de woordontwikkeling of woordenschat-uitbreiding. Deze woordenschat-uitbreiding vindt vaak thematisch plaats. De thema's "kerst" en "winter" zijn nu erg actueel en daarbij komen woorden aan bod zoals : "sneeuwvlokjes", "sneeuwman", "dwarrelen", "vriezen"... Zomaar een greep uit het vocabulair van een gemiddeld prentenboek. Voor veel kinderen zijn deze woorden (nog) ver buiten hun belevingswereld en duurt het lang voor ze zich er een voorstelling bij kunnen maken. Hoe mooi was het dan ook toen het aanbod vorige week ondersteund werd met een dik pak sneeuw?!
Een ervaring waarbij ongedwongen zoveel (taal) vaardigheden geoefend kunnen worden!? Neem de gelegenheid te baat en stap de sneeuw in!
Verwoord wat u doet en laat uw kind dat ook doen. Maak foto's en praat er samen over na. Koppel de persoonlijke ervaringen van uw kind terug naar de hoofdpersoon in een prentenboek wat u leest bij het thema "Winter", zodat alle talige informatie een plekje kan krijgen in de "opslagplaats van nieuwe woorden en begrippen" in het hoofdje van uw kind.
Geniet ervan!

Hierbij nog wat boeken-tips:

Kikker in de Kou (Max Veldthuijs), Kleine IJsbeer, Bobbi viert Kerst.

Neem ook eens een kijkje op http://www.kleutergroep.nl/. Bij veel prentenboeken is hier leuk verwerkingsmateriaal te vinden, zoals plaatjes en werkbladen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

April

Op de valreep nog snel een berichtje...

April was een drukke maand. Niet alleen in de praktijk, maar in het algemeen. Hierbij even in het kort de laatste nieuwtjes:

- in april rondde ik mijn post HBO cursus Dyslexie, herkenning, onderzoek en behandeling af.

- in april is de website van de praktijk geheel vernieuwd. Neem gerust een kijkje op : www.praktijkaandedijk.nl



Iedereen een hele fijne meivakantie toegewenst!



Voorlezen; een belangrijk middel om de taalontwikkeling te stimuleren.

Van 7 t/m 17 oktober is het weer kinderboekenweek.
In de klas wordt in deze week extra veel aandacht besteed aan voorlezen. Ook in de bibliotheek worden leuke activiteiten georganiseerd.

Voorlezen is een belangrijk middel om taal te stimuleren. Maak hiervan gebruik!!!

Hieronder volgen enkele tips bij het voorlezen, die u toe kunt passen om het moment mogelijk nog beter te benutten.

1. Zoek een boek uit wat uw kind aanspreekt.

2. Zorg dat omgevingsgeluiden het voorlezen niet verstoren.

3. Lees het boek wat u gaat voorlezen eerst zelf eens door, zodat u het verhaal al kent.

4. Lees een boek meerdere keren voor. Dit is niet saai, maar bevordert juist het actief meedoen bij het voorlezen, omdat uw kind weet wat het kan verwachten.

5. Wanneer u een boek meerdere keren voorleest, kan uw kind bij de tweede, derde of misschien vierde keer "meehelpen" bij het lezen.
Vraag uw kind of hij/zij het boekje eens kan vertellen, of laat uw kind de zinnen afmaken die bij het verhaal horen.

6. Maak gebruik van mimiek (kijk boos als de hoofdfiguur boos is, of blij wanneer er iets leuks verteld wordt) en intonatie (varieer met uw stem in toonhoogte wanneer dit past bij het verhaal).

7. Wijs bij met uw vinger, waar u leest. Dit bevordert de interesse en betrokkenheid bij letters.

8. Ook oudere kinderen (die al zelf lezen) vinden het leuk om voorgelezen te worden. Blijf het plezier in lezen overbrengen op uw kind. Maak uw kind enthousiast om zelf verder te lezen.




Veel (voor) leesplezier !!!


Ken je stem !

Wanneer de stem het niet goed doet, merken we vaak pas hoe hard we onze stem nodig hebben. Dit geldt het meest voor beroepssprekers, maar ook wanneer u uw stem niet beroepsmatig gebruikt is het uitermate vervelend wanneer deze niet goed functioneert.

Stemproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld infecties (griep, keelontsteking), problemen van de luchtwegen (allergieen of astma), problemen van neurologische aard zoals stemplooiverlamming, een beroerte of bepaalde ziektebeelden. Stemproblemen kunnen ook bestaan door langdurige overbelasting, schadelijk stemgebruik zoals schreeuwen, verkeerd stemgebruik of een verkeerde stemtechniek.

Bij stemklachten kan de stem hees, schor of krakerig zijn. De stem kan ook helemaal wegvallen. Andere klachten zijn keelpijn of moe worden van het spreken. Dit kan weer leiden tot verkeerd stemgedrag met als gevolg: nieuwe klachten.

Ga bij aanhoudende stemklachten naar uw huisarts en vraag advies aan een logopedist.


Voor u gelezen : "Hoe woorden werken".

Voor u gelezen : "Hoe woorden werken".
Onze kennis van de betekenis van woorden lijkt eenvoudig. We hebben gewoon een lijst met woorden in ons hoofd met de daarbij horende betekenis. Maar als je wat beter naar ons woordgebruik kijkt, blijkt het toch wat ingewikkelder te zijn. Lees de hele tekst op: www.kennislink.nl/spraakentaal

Logopedie; iets met voeten???

Voor velen is "logopedie" een onbekende term. En dat neem ik u niet kwalijk. Hier ligt nog een belangrijke taak voor de beroepsgroep. Meer naamsbekendheid geven aan ons vak!!!
Eén van de redenen waarom ik dit blog heb geopend. Maar dat terzijde....

Logopedie is een beroep in de paramedische sector en valt daarmee onder beroepen in de zorg.

Logopedisten onderzoeken en behandelen problemen in de communicatie. Het gaat hierbij om schriftelijke, mondelinge en non-verbale problemen, die te maken hebben met de stem, taal, spraak, slikken (eten en drinken) en het gehoor. De logopedist houdt zich dus bezig met de werking van de mond, lippen, en tong.

Dan nu enkele concrete voorbeelden van wat de logopediste in haar werk doet:
1. Logopedie zorgt dat het spreken bij kinderen op gang wordt gebracht of dat het taalbegrip wordt gestimuleerd.
2. Soms moet iemand helemaal opnieuw leren communiceren als zijn normale taal en spraak door een beroerte is aangetast. 3. Logopedie omvat ook problemen met het innemen van voedsel en drank. Soms is dat niet (meer) mogelijk: door een aangeboren ziekte, een vertraging in de ontwikkeling van jonge kinderen of door ziekte op latere leeftijd.
4. Veel mensen kennen de logopedie van het stotteren.
5. De logopedist is ook bekend wanneer het gaat om "slissen"
6. Ook helpt de logopedist mensen die moeilijkheden ervaren met leren en lezen.
7. Door vele TV-programma's is het probleem met de stembanden bij zangers bekend geworden.

Dit is maar een klein deel van wat een logopedist doet. Zij onderzoekt en behandelt veel meer klachten, uiteenlopend van ademhaling en dyslexie tot een achterstand in de taalontwikkeling of het begeleiden bij meertaligheid.

Als logopedist is het niet alleen mogelijk om te werken in een zelfstandige praktijk. Ook in ziekenhuizen, verpleeg- en zorginstellingen, in het onderwijs, het bedrijfsleven of de wereld van cultuur en entertainment zijn logopedisten werkzaam.

Ik hoop dat ik met dit bericht de titel van dit bericht onderuit heb kunnen halen en mijn kleine steentje bij heb kunnen dragen aan de profilering van mijn beroep.

nieuwe website

Binnenkort wordt de website van de praktijk vernieuwd. Neem eens een kijkje op www.praktijkaandedijk.nl

Volgers


Eigentijds Nederlands


Het Algemeen Nederlands Woordenboek (ANW) is een woordenboek op internet. Het beschrijft het eigentijds Nederlands in Nederland en Vlaanderen. Het is gratis te gebruiken, bevat afbeeldingen, video’s en geluiden en vooral: je kunt er op allerlei manieren in zoeken. Als je je e-mailadres invult op de website, krijg je meteen een wachtwoord toegestuurd.
http://anw.inl.nl/search

Tip voor mensen die van taal houden.

Leuk om (jezelf) cadeau te geven: Van Sanskriet tot Spijkerschrift - Alexander Lubotsky.

Dit boekje bevat 50 taalkundige puzzels die in de afgelopen jaren gebruikt zijn bij de Nederlandse Taalkunde-Olympiade. De puzzels laten je spelenderwijs kennismaken met de essentie van taal. Vijftig taalkundige problemen, van Nederland tot Australië, uit dode en levende talen, op het gebied van schrift, klanken, grammatica en woordenschat.

Ontwikkelingswerk

Als kleine zelfstandig ondernemer ben ik, naast heel veel andere organisaties, betrokken bij ontwikkelingswerk en worden door mij (op afstand) diverse lokale projecten gesteund in o.a. Oost-Europa en Zuid-Amerika.

Ik hoop hier later nog op terug te komen met enkele persoonlijke ervaringen.

Heeft u ook een onderneming of bent u persoonlijk betrokken bij, of geinteresseerd in ontwikkelingswerk?
Neem eens een kijkje op de volgende links:


Adopt a granny

Adopt a granny

Compassion

Compassion

Meertaligheid

Meertaligheid
Vragen over meertaligheid of meertalig opvoeding ? Kijkt u eens op www.kindentaal.nl.

Taalontwikkeling

Taalontwikkeling

Ken je stem!